تازه‌ترین رویدادها

به مناسبت روز نیروی دریایی و با هدف آشنایی نوآموزان با نقش مهم این نیرو در حفظ امنیت، حمل‌ونقل دریایی و پاسداری از مرزهای آبی کشور، مجموعه‌ای از فعالیت‌های آموزشی – مهارتی به صورت ایستگاهی در پیش‌دبستانی برگزار گردید. در نخستین مرحله، نوآموزان سه فیلم آموزشی را در روز جمعه ۷ آذر ماه در کانال کلاسی خود به صورت مجازی مشاهده کردند که در هر یک روش ساخت سه مدل قایق و کشتی آموزش داده می‌شد. این فیلم‌ها زمینه مناسبی برای برانگیختن حس کنجکاوی و تقویت مهارت‌های مشاهده‌گری نوآموزان فراهم کرد. در روز شنبه ۸ آذر ماه ، مربی پرورشی ضمن ارائه توضیحاتی درباره وظایف نیروی دریایی نقش آنان در حراست از مرزهای دریایی آرم نیروی دریایی و مفهوم آن نوآموزان را با یک بخش مهم از نیروهای مسلح کشور آشنا کرد. سپس، بچه‌ها مطابق علاقه و استعداد خود در ایستگاه‌های طراحی‌شده شامل: 1. ایستگاه نقاشی 2. ایستگاه کلاژ 3. ایستگاه کاردستی قرار گرفتند. در این میان، نوگلانی که ساخت قایق‌ها را از فیلم‌ها آموزش دیده بودند، در نقش یارِ مربی در ایستگاه کاردستی به دوستان خود آموزش می‌دادند. این مشارکت فعال، زمینه تقویت مسئولیت‌پذیری، رهبری و اعتمادبه‌نفس نوآموزان را فراهم نمود. مأموریت ما: بسترسازی برای تربیت همه جانبه دانش آموزانی یادگیرنده‌ی مستمر و فعال، همراه با شناخت استعداد ها و رشد و شکوفایی در محیطی بانشاط، سازنده و خلاق
مانور سراسری زلزله روز شنبه ۸ آذرماه در کودکستان پسرانه حضرت جوادالائمه(ع) – ناحیه دو با هدف ارتقای سطح آگاهی و آمادگی نوآموزان در برابر حوادث طبیعی برگزار شد. این برنامه با نواختن آژیر خطر آغاز شد و نوآموزان، طبق آموزش‌های قبلی مربیان، شیوه‌های پناه‌گیری ایمن را تمرین کردند. سپس کودکان در قالب گروه‌های منظم، مسیرهای تعیین‌شده را برای انجام خروج اضطراری طی کردند تا با راه‌های سریع و امن هنگام وقوع حادثه آشنا شوند. در ادامه مربیان نکاتی درباره شناسایی محل‌های امن، رعایت آرامش، دوری از خطرات احتمالی و همچنین کمک به مصدومان تا رسیدن نیروهای امدادی به نوآموزان آموزش دادند. اجرای صحیح و هماهنگ فعالیت‌ها نشان‌دهنده توجه و آمادگی کودکان در مواجهه با شرایط اضطراری بود. این مانور در فضایی آموزشی، آرام و کاملاً کنترل‌شده برگزار شد و فرصتی ارزشمند برای افزایش توانمندی نوآموزان در مدیریت شرایط بحرانی فراهم آورد. مأموریت ما: بسترسازی برای تربیت همه جانبه دانش آموزانی یادگیرنده‌ی مستمر و فعال، همراه با شناخت استعداد ها و رشد و شکوفایی در محیطی بانشاط، سازنده و خلاق
روز شنبه اول آذرماه، در ادامه‌ی فعالیت‌های مرتبط با نمایش «کدو قلقله‌زن، کجا رفتی پیرزن؟»، شبکه‌ی «غنچه‌های جواد» با حضور شخصیت‌های محبوب این قصه، یعنی خاله پیرزن افتتاح شد. در این برنامه‌ی شاد و تعاملی، خاله پیرزن راهکارهایی را که نوآموزان برای حل مشکل او ارائه داده بودند، با دقت خواند و بهترین پیشنهادی را که انتخاب کرده بود برای آنان خواند. او با خوشحالی به کودکان خبر داد که توانسته است آزاد و رها شود و اکنون بدون ترس در جنگل رفت‌وآمد کند. خاله پیرزن ضمن قدردانی از نوآموزان به‌خاطر کمک و همراهی‌شان، برای آن‌ها توضیح داد که از این پس هر روز برای حیوانات جنگل غذا می‌پزد و به آن‌ها می‌دهد؛ زیرا هم می‌خواهد به قولی که به حیوانات داده بود عمل کرده باشد و هم بتواند با مهربانی و دوستی، در جنگل زندگی آرامی را تجربه کند. افتتاح شبکه‌ی «غنچه‌های جواد» با حضور این شخصیت‌ها، فضای شاد و پرهیجانی را برای نوآموزان رقم زد و تجربه‌ای تازه و آموزنده در ادامه‌ی ترویج فرهنگ قصه‌خوانی و خلاقیت در میان کودکان بود.
خبر از داستان صوتی تا کتاب تصویری( غول بالای تپه )   همه‌چیز از صدای قصه‌ای آرام آغاز شد... قصه‌ای از غولی که بر بلندای تپه‌ای نشسته بود و به جای فریاد و ترس، در دلش صلح، بردباری و تفکر می‌جوشید. نوآموزان کوچک ما، چشم‌ها را بستند و با دل‌های کودکانه‌شان به صدای داستان گوش سپردند؛ صدایی که یکی از مربیان مهربان برایشان خوانده بود. قصه در گوششان پیچید، در دلشان نشست و در خیالشان ریشه دواند. بعد، ورق‌های کتاب را دیدند، تصویرها را لمس کردند و هر کدام در ذهن خود، غولی ساختند از رنگ و رویا. دست‌های کوچکشان مدادرنگی‌ها را بوسیدند و روی کاغذ، غول‌هایی جان گرفتند که نه از کوه آمده بودند و نه از ترس، بلکه از مهربانی، تفکر و خیال زاده شدند. در چشم‌هایشان صلح بود، در لبخندهایشان دوستی، و در هر خط رنگی، ردّی از دنیای پاک و بی‌غل‌وغش کودکی. لحظه‌های ناب تجربه و خیال ، یک کتاب تصویری، شد.جایی که خیال، رنگ می‌شود و قصه، تصویر. هدیه‌ای کوچک از دنیای بزرگ کودکان، به نویسنده‌ی دانا و مهربان، آقای فریدون عموزاده‌خلیلی، که با داستان «غول بالای تپه»، به ما آموخت بزرگی در اندیشیدن است، نه در ترساندن.
روز سه‌شنبه ۲0 آبان‌ماه،همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان، نوآموزان کودکستان پسرانه ناحیه ۲ همراه با والدین خود به دیدن نمایش شاد و آموزنده‌ای با عنوان «کدو قلقله‌زن، کجا رفتی پیرزن؟» دعوت شدند. هدف از این برنامه، ایجاد انگیزه برای کتاب‌خوانی، تقویت تخیل و آشنایی کودکان با قصه‌های کهن ایرانی بود. در طول اجرای نمایش، کودکان با شور و اشتیاق در داستان همراه شدند و از طریق بازی، موسیقی و گفت‌وگو با شخصیت‌های نمایش، مفاهیم دوستی، هوش و مهربانی را آموختند. فضای صمیمی و شاد نمایش موجب شد تا نوآموزان علاقه‌مندی بیشتری نسبت به کتاب و قصه‌خوانی از خود نشان دهند. در پایان برنامه، نوآموزان کاربرگ ها یی را دریافت کردند تا با نقاشی داستان خاله پیرزن را ادامه دهند و داستان جدیدی را خلق کنند. این فعالیت، خلاقیت و علاقه آنان به کتاب و قصه‌خوانی را دوچندان کرد.  برگزارکنندگان ضمن گفت‌وگو با کودکان، آنان را به مطالعه‌ی کتاب‌های قصه و بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب تشویق کردند. این برنامه با استقبال بسیار خوب نوآموزان و خانواده‌ها همراه بود و به‌عنوان تجربه‌ای مؤثر در ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان ارزیابی شد.
تجربه‌ای شاد و آموزشی در ایستگاه‌های دست‌ورزی کودکستان حضرت جوادالائمه(ع)  نوآموزان کودکستان پسرانه حضرت جوادالائمه(ع) ناحیه دو، در راستای اجرای فعالیت‌های دست‌ورزی کتاب «پایش»، یک روز خاص و هیجان‌انگیز را در ایستگاه‌های آموزشی (کار با نی) سپری کردند. این ایستگاه‌ها با هدف تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف، پرورش خلاقیت، تقویت کار گروهی و افزایش لذت یادگیری طراحی و اجرا شدند. در جریان این فعالیت‌ها، نوآموزان ضمن تجربه بازی و همکاری، مهارت‌های خود را در قالب فعالیت‌های زیر به نمایش گذاشتند: 1. ساخت دست‌بندهای رنگی با استفاده از نی‌ها؛ 2. تمرین دقت و هماهنگی عضلات انگشتان از طریق قیچی کردن نی‌ها و انداختن آن‌ها داخل بطری با کمک سه انگشت اصلی نوشتن (انگشت اشاره، میانی و شست)؛ 3. خلق آثار هنری با چسباندن نی‌ها روی کاغذ و طراحی کاردستی‌های خلاقانه این روز شاد و آموزنده، فرصتی ارزشمند برای نوآموزان بود تا با یادگیری از طریق بازی، دستانی توانمندتر و ذهنی خلاق‌تر پرورش دهند.
روز چهارشنبه ۱۴ آبان‌ماه، نوآموزان کودکستان پسرانه ناحیه دو، جشنی متفاوت و پرنشاط را تجربه کردند. این برنامه با هدف تثبیت آموخته‌های دینی و پرورش همه‌جانبه‌ی نوگلان، در قالب طراحی آموزشی برگزار شد. نوآموزان به مناسبت حفظ سوره‌ی «توحید» و خواندن معنی آن به‌صورت شعر، با انجام فعالیت‌های گروهی مفاهیم آموخته‌شده را تمرین و تکرار کردند. آنان ضمن یادآوری اسامی خداوند، آشنایی با خانه‌ی خدا و قبله‌ی مسلمانان، و گفتن «بسم‌الله» پیش از آغاز هر کار، به درک عمیق‌تری از مفاهیم الهی دست یافتند. در ادامه، نوگلان با ساخت کاردستی‌های خلاقانه، آموخته‌های خود را به تصویر کشیدند و لحظاتی شاد و خاطره‌انگیز را رقم زدند. در پایان نیز از آنان پذیرایی به عمل آمد. این فعالیت در راستای مأموریت مجتمع حضرت جوادالائمه(ع) مبنی بر بسترسازی برای تربیت همه‌جانبه‌ی دانش‌آموزانی یادگیرنده‌ی مستمر و فعال، همراه با شناسایی استعدادها و پرورش خلاقیت در محیطی بانشاط، سازنده و پویا اجرا شد.
تداوم برنامه‌های آموزشی به مناسبت روز جهانی لکنت در پی برگزاری برنامه آموزشی روز جهانی لکنت و حضور آقای دکتر حسینی‌نسب (کارشناس گفتاردرمانی و عضو انجمن علمی گفتاردرمانی ایران) در جمع نوآموزان، عصر روز سه‌شنبه ۱۳ آبان جلسه‌ی تکمیلی با حضور مربیان، معاون آموزشی و مشاوران در مؤسسه نگاه نو برگزار شد. در این نشست، دکتر حسینی‌نسب به تشریح راهکارهای علمی و کاربردی در زمینه‌ی شناسایی و حمایت از نوآموزان دارای لکنت پرداخت و شیوه‌های مؤثر در تقویت گفتار، تلفظ صحیح و بهبود روانی گفتار کودکان را برای مربیان تبیین کرد. این جلسه با هدف افزایش آگاهی مربیان و ارتقای کیفیت آموزش گفتار در سنین پیش از دبستان برگزار شد و شرکت‌کنندگان با طرح پرسش‌ها و گفت‌وگوهای تخصصی، از تجربیات ارزشمند دکتر حسینی‌نسب بهره‌مند شدند.  این فعالیت در راستای ساحت علمی و فناورانه و ساحت زیستی و بدنی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شد مأموریت ما: بسترسازی برای تربیت همه جانبه دانش آموزانی یادگیرنده‌ی مستمر و فعال، همراه با شناخت استعداد ها و رشد و شکوفایی در محیطی بانشاط، سازنده و خلاق
 پاییز در دستان کودکان شکوفا شد  با آغاز فصل رنگ‌ها، نوآموزان کودکستان پسرانه ناحیه ۲ در فضایی سرشار از شور، نشاط و خلاقیت، جشن زیبای پاییز را برگزار کردند. در این جشن، برگ‌های طلایی و نارنجی، مهمان دستان کوچک کودکان شدند و فرصتی فراهم شد تا هر کلاس با بهره‌گیری از خلاقیت خود، نمادی از زیبایی‌های این فصل را بیافریند. در کارگاه‌های هنری، کودکان با برگ‌های پاییزی بازی کردند و در نهایت ماکت نماد های فصل پاییز را(گلابی، انگور، مترسک، درخت پاییزی، چتر) با برگ‌های طبیعی ساختند. این فعالیت‌ها جلوه‌ای از تجربه‌ی یادگیری عینی و لذت‌بخش برای آنان بود. نمایشگاه پاییزی که از آثار ارزشمند نوآموزان برپا شد، تجلی زیبایی از رشد همه‌جانبه‌ی آنان در ساحت‌های مختلف تعلیم و تربیت بود:  ساحت اعتقادی و اخلاقی: کودکان با شکرگزاری از نعمت‌های الهی و زیبایی‌های طبیعت، حس سپاس و قدرشناسی نسبت به خالق یکتا را در دل خود پروراندند.  ساحت زیبایی‌شناختی و هنری: با لمس رنگ‌ها، بافت برگ‌ها و خلق آثار هنری، ذوق و خلاقیت خود را در قالب هنر به نمایش گذاشتند.  ساحت اجتماعی و فرهنگی: در کنار یکدیگر کار کردند، با احترام و همکاری، جشن را معنا بخشیدند و مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کردند.  ساحت علمی و فناورانه: در جریان بازی و تجربه، درباره‌ی تغییر فصل‌ها، ریزش برگ‌ها و دگرگونی طبیعت آموختند.  ساحت زیستی و بدنی: در بازی با برگ‌های پاییزی، جنب‌وجوش، نشاط و هماهنگی حرکات بدنی خود را تمرین کردند.  ساحت اقتصادی و حرفه‌ای: با استفاده‌ی درست از مواد طبیعی و ساده، مفهوم صرفه‌جویی و بهره‌گیری خلاق از امکانات را آموختند. جشن پاییزی فرصتی بود تا کودکان ضمن بازی و شادی، مهارت‌های زندگی را تجربه کنند و در آغوش طبیعت، یادگیری را با تمام وجود لمس نمایند.  مأموریت ما: بسترسازی برای تربیت همه جانبه دانش آموزانی یادگیرنده‌ی مستمر و فعال، همراه با شناخت استعداد ها و رشد و شکوفایی در محیطی بانشاط، سازنده و خلاق
امروز چهارشنبه ۷ آبان، هم‌زمان با روز «انار»، نوآموزان کودکستان پسرانه ناحیه ۲ برای ایجاد انگیزه جهت آشنایی نوآموزان با نشانه «ا» و تقویت مهارت‌های پایه(مهارت های قبل از خواندن)، به ساخت کاردستی انارهای کاغذی پرداختند. این فعالیت در راستای تحقق ساحت‌های مختلف تعلیم و تربیت، به‌ویژه ساحت علمی و فناورانه، ساحت زیباشناختی و هنری، و ساحت تربیت اجتماعی و عاطفی اجرا شد. نوآموزان ضمن تجربه‌ی یادگیری عملی و گروهی، خلاقیت و دقت خود را در قالب ساخت کاردستی به نمایش گذاشتند و روزی شاد و آموزنده را سپری کردند. هدف از اجرای این برنامه، ایجاد پیوند میان یادگیری مفاهیم پایه با فعالیت‌های هنری و عملی، پرورش خلاقیت، تقویت مهارت‌های پیش‌خواندن، و ایجاد انگیزه‌ی یادگیری در محیطی شاد و پویا بوده است. مأموریت ما: بسترسازی برای تربیت همه جانبه دانش آموزانی یادگیرنده‌ی مستمر و فعال، همراه با شناخت استعداد ها و رشد و شکوفایی در محیطی بانشاط، سازنده و خلاق
به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) و روز پرستار، ویژه‌برنامه‌ای با محوریت ساحت عبادی و اعتقادی در مراسم صبحگاه برگزار شد. در این برنامه، با قصه‌، نوآموزان با فضایل اخلاقی حضرت زینب (س) ( الگوی صبر، ایمان و خدمت و پرستاری از برادر و....) آشنا شدند. سپس با اجرای یک سفر ذهنی(نمایش خلاق) به مدینه، جشن تولد نمادینی برای آن حضرت برگزار گردید که فضایی شاد، معنوی و آموزشی را برای نوآموزان فراهم کرد. در ادامه، به منظور پاسداشت زحمات پرستاران، پنج کلاس کودکستان ، سه تابلوی زیبا و هنرمندانه طراحی کردند که به نمایندگی از نوآموزان، به پرستاران سه بیمارستان تقدیم شد. این برنامه با هدف تقویت روحیه ایمان، مهربانی و قدردانی در ساحت عبادی‌ـ‌اعتقادی نوآموزان برگزار شد و با استقبال گرم آنان همراه بود. مأموریت ما: بسترسازی برای تربیت همه جانبه دانش آموزانی یادگیرنده‌ی مستمر و فعال، همراه با شناخت استعداد ها و رشد و شکوفایی در محیطی بانشاط، سازنده و خلاق
جلسه‌ی تبیین میثاق مشترک با حضور پرشور و صمیمی اولیای گرامی در روز یکشنبه ۴ آبان‌ماه، ساعت ۱۸ در نمازخانه‌ی کودکستان پسرانه حضرت جوادالائمه (ع) برگزار شد. در این نشست که با حضور جناب آقای دکترمصباح فر (روانسنج و پژوهشگر آموزش و پرورش ) و سرکار خانم جمالی (کارشناس آموزش ابتدایی) و تمامی مربیان و مشاورین و کادر اجرایی کودکستان برگزار گردید، محورهایی همچون رویکردهای جدید آموزشی و تربیتی مجتمع حضرت جوادالائمه (ع ) و اهمیت هم‌افزایی میان خانه و مدرسه، نقش والدین در تحقق اهداف تربیتی و آموزشی، و راهکارهای تقویت ارتباط مؤثر میان اولیا و مربیان و همچنین متوازن بودن همه ساحت های تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش نوآموزان برای رسیدن به تبدیل شدن به مجموعه ی برتر استانی و نام آور ملی در بستر سازی متوازن برای تربیت همه جانبه ی دانش اموزان مورد بررسی و تأکید قرار گرفت. والدین محترم با دقت و علاقه در مباحث مطرح‌شده مشارکت فعال داشتند و دیدگاه‌های ارزشمندی را در زمینه‌ی ارتقای تربیت فرزندان خود مطرح نمودند. فضای جلسه سرشار از همدلی، هم‌فکری و احساس مسئولیت مشترک نسبت به آینده‌ی کودکان عزیز بود. در پایان، بر ضرورت استمرار این ارتباط دوسویه و پایبندی به مفاد میثاق مشترک میان خانه و مدرسه تأکید شد مأموریت ما: بسترسازی برای تربیت همه جانبه دانش آموزانی یادگیرنده‌ی مستمر و فعال، همراه با شناخت استعداد ها و رشد و شکوفایی در محیطی بانشاط، سازنده و خلاق
روز صادرات در کودکستان ما!  امروز کودکستان‌مون پر از هیاهوی کارخانه‌ها بود!  هر کلاس به یک کارخانه کوچک تبدیل شد و بچه‌ها با شور و ذوق، مشغول تولید محصولات خودشون شدند. بعد، محصولاتشون رو به مدیر کارخانه (مربی مهربون‌شون) تحویل دادن و در ازای تلاششون حقوق دریافت کردند  به همین بهانه، ما در کودکستان آموزش سواد مالی رو هم آغاز کردیم تا نوگلان یاد بگیرن مفهوم کار، درآمد و ارزش تلاش یعنی چی  محصولات بسته‌بندی و آماده‌ی صادرات شدند و هر کارخانه، با هواپیما، قطار، کامیون یا کشتی، کالای خودش رو به کلاس‌های دیگه (شهرهای مقصد) فرستاد  در پایان، نمایشگاهی از همه‌ی محصولات صادراتی برپا شد و بچه‌ها با افتخار، تولیدات خودشون رو به همه نشون دادن  یک روز پر از بازی، یادگیری و لبخند که یادش همیشه در دل تو اموزانمان به یادگار خواهد ماند. مأموریت ما: بسترسازی برای تربیت همه‌جانبه‌ی دانش‌آموزانی یادگیرنده‌ی مستمر و فعال، با شناخت استعدادها و رشد در محیطی بانشاط، سازنده و خلاق
گزارش روز جهانی سیب در کودکستان پسرانه حضرت جوادالائمه (ع)-ناحیه دو به مناسبت روز جهانی سیب، نوآموزان شاد و پرانرژی کودکستان پسرانه حضرت جوادالائمه (ع) صبح خود را با برنامه‌ای شاد و آموزنده آغاز کردند. در زنگ صبحگاه با زبانی ساده و کودکانه درباره‌ی اهمیت سیب و نقش آن در سلامتی بدن با بچه‌ها گفت‌وگو شد. نوآموزان با شور و علاقه یاد گرفتند که سیب یکی از میوه‌های مفید و پرانرژی است که به شادابی و سلامت آن‌ها کمک می‌کند.  پس از آموزش، هر کلاس فعالیت های جذابی را انجام داد؛ از جمله بازی تعادل سیب که در آن بچه‌ها سیب را روی سرشان گذاشته و با دقت و لبخند حرکت می‌کردند تا سیبشان نیفتد!  این بازی علاوه بر شادی، تمرکز و تعادل آن‌ها را نیز تقویت کرد. و همچنین ، نوآموزان با کمک مربی خود سیب‌ها را تکه کردند و در فضایی صمیمی و دوستانه، دور هم نشستند و سیب‌های خوشمزه‌شان را خوردند یا با گفتن کلمه سبب لبخند سیبی زدند و یا با حرکات فرم سیب های چیدمان شده روی میز را نشان دادند و با این حرکات زیبا «سیب »را معرفی کردند و در نهایت با گفتن یک جمله زیبا ؛ این روز پرشور با هدف آشنایی کودکان با تغذیه‌ی سالم و تشویق آنان به مصرف میوه‌ها به پایان رسید. مأموریت ما: بسترسازی برای تربیت همه‌جانبه‌ی دانش‌آموزانی یادگیرنده‌ی مستمر و فعال، با شناخت استعدادها و رشد در محیطی بانشاط، سازنده و خلاق
گزارش فعالیت های روز تربیت بدنی کودکستان پسرانه حضرت جوادالائمه(ع)-ناحیه ۲ به مناسبت فرا رسیدن روز تربیت بدنی و ورزش، برنامه‌ای شاد، خلاق و هدفمند شنبه ۲۶ مهرماه در کودکستان پسرانه حضرت جوادالائمه(ع)-ناحیه۲ برگزار شد. این برنامه در راستای  مأموریت مدرسه ما:بستر سازی برای تربیت همه جانبه دانش آموزانی یادگیرنده مستمر و فعال، همراه با شناخت استعدادهاو رشد و شکوفایی آن ها در محیطی بانشاط، سازنده و خلاق و با توجه به ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیتطراحی و اجرا شد. در این روز، نوآموزان با مشارکت در مجموعه‌ای از بازی‌های شاد، مهارتی و تمرکزی، ضمن تجربه لذت حرکت و نشاط، در مسیر رشد متوازن در ساحت‌های مختلف گام برداشتند:  ساحت زیستی و بدنی: با انجام بازی‌های حرکتی، دقتی و گروهی، مهارت‌های جسمی، تعادل، هماهنگی و استقامت خود را تقویت کردند و با اهمیت فعالیت بدنی در سلامت جسم و روان آشنا شدند.  ساحت اجتماعی و سیاسی: با همکاری، همیاری و رعایت نوبت در بازی‌ها، مفهوم احترام، مسئولیت‌پذیری و مشارکت جمعی را تجربه نمودند.  ساحت اخلاقی و اعتقادی: روحیه جوانمردی، احترام به دیگران و رعایت نظم و قواعد بازی‌ها در رفتار آنان نمود یافت. ساحت علمی و فناورانه: کودکان از طریق مشاهده و تجربه عملی، به درک ارتباط میان تمرکز، دقت و عملکرد حرکتی دست یافتند و مهارت‌های تفکر و حل مسئله را تمرین کردند.  ساحت هنری و زیباشناختی: فضای رنگارنگ، شادی‌آفرین و منظم بازی‌ها، حس زیبایی‌دوستی و لذت از هماهنگی حرکات را در نوآموزان برانگیخت.  ساحت اقتصادی و حرفه‌ای: با تقسیم نقش‌ها و رعایت قواعد گروهی، کودکان مفهوم برنامه‌ریزی و تلاش گروهی برای دستیابی به هدف مشترک را تجربه کردند. برگزاری این برنامه، نمونه‌ای عینی از تربیت متوازن و همه‌جانبه نوآموزان در محیطی شاد، سازنده و خلاق بود که زمینه بروز استعدادها، رشد جسمی، تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی و نهادینه‌سازی فرهنگ ورزش و تحرک را فراهم ساخت. در پایان، روز سه شنبه ۲۹ مهر ماه از سرکار خانم حکیمی مربی گرامی که با دلسوزی و خلاقیت در طراحی و اجرای این روز نقش‌آفرینی کردند، و از نوآموزان عزیز که با شور و انرژی وصف‌ناپذیر در فعالیت‌ها شرکت نمودند، قدردانی شد. مأموریت ما: بسترسازی برای تربیت همه‌جانبه‌ی دانش‌آموزانی یادگیرنده‌ی مستمر و فعال، با شناخت استعدادها و رشد در محیطی بانشاط، سازنده و خلاق
به مناسبت روز جهانی غذا، برنامه‌ای آموزنده و شاد چهارشنبه ۲۳ مهرماه در کودکستان پسرانه حضرت جوادالائمه(ع) برگزار شد. این برنامه در راستای مأموریت مدرسه ما: بستر سازی برای تربیت همه جانبه دانش آموزانی یادگیرنده مستمر و فعال، همراه با شناخت استعدادهاو رشد و شکوفایی آن ها در محیطی بانشاط، سازنده و خلاق به صورت پروژه ای تمام ساحتی طراحی و اجرا شد. در آغاز برنامه، مربیان با اجرای فعالیت گروهی و مشارکتی، نوآموزان را با مفهوم تغذیه سالم آشنا کردند. در این بخش، کودکان با استفاده از تصاویر، کارت‌ها و بازی‌های آموزشی، غذاهای مفید و غیرمفید را شناسایی کرده و درباره تأثیر هرکدام بر بدن گفتگو نمودند. سپس، صبحانه‌ای سالم و هماهنگ با حضور تمام نوآموزان برگزار شد که همگی در کنار یکدیگر، در فضایی صمیمی و بانشاط، صبحانه‌ای سالم و مقوی میل کردند. اجرای این برنامه، علاوه بر ایجاد حس شادی و هم‌دلی، زمینه رشد و شکوفایی در ساحت‌های مختلف تعلیم و تربیت را فراهم ساخت: ساحت اعتقادی، اخلاقی و عبادی: نوآموزان با یاد خدا آغاز روز کردند، برای نعمت‌های الهی شکرگزاری نمودند و آموختند که احترام به غذا و پرهیز از اسراف، جلوه‌ای از اخلاق نیک و شکرگزاری است. ساحت زیستی و بدنی: کودکان با مفهوم تغذیه سالم، اهمیت صبحانه و نقش آن در رشد جسمی آشنا شدند و از طریق تجربه مستقیم، انتخاب غذاهای مفید را تمرین کردند. ساحت اجتماعی و سیاسی: شرکت در صبحانه گروهی و رعایت نوبت و آداب غذا خوردن، به تقویت مهارت‌های اجتماعی، همکاری، مسئولیت‌پذیری و احترام به دیگران انجامید. ساحت علمی و فناورانه: از طریق گفت‌وگو و مشاهده، نوآموزان ارتباط میان نوع تغذیه و کارکرد بدن را درک کردند و با روش‌های ساده تفکیک مواد غذایی آشنا شدند. ساحت هنری و زیباشناختی: چیدمان زیبای میز صبحانه، رنگارنگی مواد غذایی و فضای شاد و خلاقانه، حس زیبایی‌دوستی و لذت از نظم و هماهنگی را در کودکان برانگیخت. ساحت اقتصادی و حرفه‌ای: نوآموزان با ارزش غذا، نحوه مصرف درست و پرهیز از اسراف آشنا شدند و مفهوم صرفه‌جویی و انتخاب آگاهانه را در قالب رفتار عملی تجربه کردند. در پایان، این روز با لبخند، شادی و احساس رضایت نوآموزان به پایان رسید و به‌عنوان گامی مؤثر در جهت تحقق اهداف آموزشی و تربیتی مجتمع و رشد متوازن در همه ساحت‌های تعلیم و تربیت به ثبت رسید.
مأموریت ما درجهت کسب مهارت‌های اجتماعی و تفکر و اجرای طرح «کودک شاد» به مناسبت روز جهانی پست  نوآموزان در کلاس با فعالیتی جالب و آموزشی آشنا شدند. در ابتدا، مربیان محترم برای نوآموزان توضیح دادند که پست چیست و چگونه می‌توانیم نامه‌های خود را برای دیگران ارسال کنیم. سپس، هر یک از نوآموزان نامه‌ای برای دوستان خود در کلاس مقابل نوشتند و با مفهوم « آدرس فرسنده» و« آدرس گیرنده» آشنا شدند و در این پروژه یادگرفتند چگونه این اطلاعات را در نامه های خود وارد کنند و هر یک از نوگلان نامه های خود را به صندوق پست انداختند ،پس از چند روز ،چهارشنبه 23مهر ماه ، آقای پستچی با در دست داشتن کیسه‌ای پر از نامه‌ها وارد کلاس شد و نامه‌ها را به نوآموزان تحویل داد. این تجربه برای نوآموزان هیجان‌انگیز و آموزنده بود، چرا که به طور عملی مشاهده کردند که چگونه نامه‌هایشان از طریق پست به دست گیرنده‌ها می‌رسد و از اهمیت پست در ارتباطات انسانی آگاه شوند.
مأموریت ما درجهت کسب مهارت‌های اجتماعی و تفکر و اجرای طرح «کودک شاد» به مناسبت روزنابینایان به مناسبت روز جهانی نابینایان ، برنامه‌ای با هدف آشنایی نوآموزان با دنیای نابینایان در کودکستان پسرانه ناحیه دو برگزار شد. در این برنامه چند کودک نابینا مهمان جمع صمیمی نوآموزان بودند و با مهربانی و اعتماد‌به‌نفس، شیوه‌ی خواندن و نوشتن به خط بریل را به دوستان خود آموزش دادند. نوآموزان با شگفتی مشاهده کردند که دوستان نابینای‌شان چگونه با لمس کردن برجستگی‌های روی کاغذ می‌خوانند و با عصای سفید مسیر خود را پیدا می‌کنند. این تجربه زیبا باعث شد نوگلان با دنیای متفاوت و در عین حال توانمند نابینایان آشنا شوند و مفاهیمی چون همدلی، احترام و درک تفاوت‌ها را بهتر بیاموزند. در پایان مراسم، از کودکان نابینا به نشانه‌ی قدردانی با اهدای هدیه و پذیرایی، تقدیر به عمل آمد. این روز برای همه‌ی نوآموزان، روزی پر از تجربه، یادگیری و احساس انسان‌دوستی بود
روز دامپزشکی هر ساله در 14 مهر برگزار می شود. هدف این روز برجسته کردن و ترویج کارهای انجام شده توسط دامپزشکان است. روز ملی دامپزشکی همچنین بر اهمیت دامپزشکان در حفظ رفاه حیوانات اهلی، وحشی و حیوانات خانگی تاکید می کند.حیوانات سالم نیاز به مدافع سالم دارند. رسیدگی به امور دامپزشکان و حرفه دامپزشکی کلید این است که دامپزشکان برای مقابله با چالش‌های فیزیکی، ذهنی و عاطفی زندگی روزمره احساس آمادگی می‌کنند. دامپزشکان با نظارت و کنترل دائم سلامت دام‌های مورد استفاده در تولید مواد غذایی، از تامین غذای سالم برای مردم اطمینان حاصل می‌کنند.روز دامپزشکی کاری را که متخصصان و سازمان‌های دامپزشکی انجام می‌دهند برای کمک به تقویت انعطاف‌پذیری دامپزشکی و در عین حال افزایش آگاهی در مورد این موضوع مهم، جشن می‌گیرد.بنابراین در این روز خاص که به متخصصان دامپزشکی در سراسر کشور اختصاص یافته است، ما از مراقبت و عشق آنها به حیوانی که شما تحت درمان قرار می‌دهند، تجلیل می کنیم
گیاهان در طبقه‌بندی علمی در دامنه یوکاریوتا و سلسله گیاهان قرار دارند. بیشترین انرژی مورد نیاز گیاهان سبز توسط انجام فتوسنتز در کلروپلاست حاصل می‌شود که از کلروفیل A و B برخوردارند. گیاهان سبز قسمت مهمی از اکسیژن مولوکولی اتمسفر را تولید می‌نمایند. تا به امروز تعداد گونه‌های گیاهی تقریبا ۳۵۰۰۰۰ گونه تخمین زده شده که بیشتر آن‌ها از پیدازادان بوده و در طول چرخه حیات خود دانه تولید می‌کنند. بخش های مختلف گیاهریشه ها: ریشه‌ها آب و مواد معدنی را از خاک جذب و به قسمت‌های مختلف گیاه می‌رسانند. آن قسمت از ریشه که شبیه به موهای ریز هستند به جذب کمک می‌کنند. همچنین ریشه‌ها وظیفه ذخیره غذای اضافی و ثابت نگه داشتن گیاه را برعهده دارند.ساقه ها: ساقه‌‌ها مانند سیستم لوله کشی آب و مواد مغذی را از ریشه‌ها به قسمت‌های دیگر گیاه هدایت می‌کنند و غذا را به شکل گلوکز از برگ به بخش‌های دیگر می‌رسانند. ساقه‌ها می‌توانند نرم و شکننده و یا چوبی باشند. برگ ها: برگ وظیفه‌ی ساخت مواد غذایی مورد نیاز بخش‌های مختلف گیاه را برعهده دارد. آن‌ها نور خورشید را به دان انداخته و طی فرایندی به نام فتوسنتز غذا را می‌سازند.گل ها: در بیشتر گیاهان گل‌ها نقش تولید مثل را برعهده دارند که شامل گرده و تخمک هستند. پس از گرده افشانی گل، تخمک بارور شده و میوه داخل آن تشکیل می‌شود.میوه:  میوه پوششی گوشتالو یا سخت برای حفاظت از دانه یا تخم است. مانند سیب و فندق که گل بعد از گرده افشانی به آن تبدیل می‌شود.دانه ها یا تخم ها: گیاه جدید داخل تخم قرار دارد و تخم‌ها در میوه ایجاد می‌شوند.سبزی‌ها قسمت‌های دیگر گیاه هستند. به عنوان مثال مارچوبه ساقه، هویج ریشه و کاهو برگ است
موزه علوم طبیعی یزد در سال 1370 با هدف ارتقا دانش در مدرسه ایرانشهر و به دستور آموزش و پرورش استان به بهره‌برداری رسید. بازدید از این موزه، گردشی پررمزوراز در طبیعتی بی‌جان را فراهم می‌کند. هریک از چهار بخش اصلی موزه به صورت تخصصی به علوم زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، نجوم و فیزیک می‌پردازند. بخش زیست‌شناسی با نمایش 250 گونه گیاه بومی، 150 گونه جانوری و بخشی برای آناتومی و مراحل تشکیل جنین پربازدید‌ترین بخش موزه محسوب می‌شود. در سالن پرندگان انواع پرندگان وحشی و اهلی به صورت تاکسیدرمی وجود دارند و پس ‌از آن ورود به سالنی پر از گیاه، جنگلی فرح‌بخش را تداعی می‌کند. در بخش جانوری انواع پستانداران، خزندگان و ماهی‌ها را مشاهده می‌کنیم که به اطراف چشم دوخته‌اند و زنده به نظر می‌رسند. نمایش سنگواره‌ها، حیوانات نادر و جنازه زنی که قدمت هرکدام از آن‌ها به قرن‌ها قبل باز می‌گردد، دیدنی‌های هیجان‌آور موزه به شمار می‌روند. در بخش فیزیک چندین مدل‌ کار با ریاضی و رایانه وجود دارد. بخش نجوم هم شامل رصدخانه و افلاک نماست که توجه عاشقان اجرام آسمانی را به خود جلب می‌کند
زمین لرزه پدیده ای طبیعی است که عدم آگاهی نسب به آن سبب بروز مشکلات بسیاری بین جوامع می گردد. یافته های علمی نشان می دهد که علاوه بر حرکات زمین با سازه ها، چگونگی عملکرد انسانها در قبل، هنگام و بعد از وقوع این پدیده طبیعی می تواند بر میزان خسارات ناشی از آن تأثیر بسیاری داشته باشد. در این راستا ایجاد زمینه های مناسب در جهت ارتقاء سطح آگاهی مردم و فرهنگ سازی مناسب برای واکنش صحیح در زمان زلزله می تواند بسیار مفید واقع شود. آموزش دانش آموزان به عنوان نسلی که آینده در گرو نحوه عملکرد آنان است را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داده و با طراحی مانور زلزله و ایمنی سعی داشتیم که گامی مؤثر در راستای افزایش آمادگی دانش آموزان برداریم اهداف اهداف مانور زلزله و ایمنی عبارتند از:کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله بوسیله ارتقاء فرهنگ ایمنی و مقاوم سازی؛ایجاد آمادگی برای انجام واکنشهای صحیح و سریع در برابر زلزله؛افزایش سطح آگاهی دانش آموزان در مورد زلزله و سایر پدیده های طبیعی.
ناصر کشاورز در سن پنج سالگی همراه با خانواده به دامغان نقل مکان کرد. وی تحصیلات ابتدایی تا دیپلم متوسطه‌اش را در دامغان فرا گرفت. سپس در سال ۱۳۶۷ در رشته مهندسی صنایع در دانشگاه قبول شد، فعالیت رسمی ناصر کشاورز با مجله کیهان بچه‌ها آغاز شد. او در سال ۱۳۶۲ نخستین شعرش را در همین مجله به چاپ رساند. همچنین در سال ۱۳۶۵ اولین کتاب وی به نام من و مرغابی‌ها منتشر گردید. او علاوه بر شاعری و نویسندگی در زمینه موسیقی و نوازندگی گیتار و عود دستی بر آتش دارد.آثار ناصر کشاورزتا کنون بیش از ۱۶۰ کتاب در حوزه ادبیات کودکان توسط ناصر کشاورز منتشر شده است. او بعنوان پرکارترین شاعر کودک شناخته می‌شوند. برخی از آثار او عبارتند از: مجموعه کی بود کی بوداز این طرف لطفاً فقط هیسمجموعه ۴ جلدی دویدم و دویدممرا یک دایناسور درسته قورت دادهمجموعه ۱۲ جلدی می‌می‌نی و مامانشمجموعهٔ ۱۲ جلدی شعرهای نی‌نی کوچولومجموعه وگی ورجههمچنین کتاب داستان اختصاصی با نام «آرزوهایی برای کودک شما» حاصل همکاری ناصر کشاورز با انتشارات داستانِ من است که تصویرگری آن برعهده علی رادمند انجام شده است.